Blok blog – lørdag d. 9. februar 2013

Dagens blog er mest en anatomi-lektion. Men der er jo gået nogle dage, hvor jeg har haft for travlt til at blogge, så vi tager lige en blok blogs om den forløbne tid. Onsdag var fridag rent tennismæssigt. Torsdag var der klubaften i NTK, og vi startede med en rigtig god double, hvor Thomas Skifter og undertegnede forsøgte at holde stand mod Peder og Ruta. Nu spiller Peder jo ret godt, må man sige, men det skal heller ikke underkendes, at Ruta har gjort store fremskridt i denne vinter. Hun har i forvejen fysikken på sin side, men det har haltet med teknikken. Det gør det slet ikke så meget mere takket være forbilledligt hårdt og seriøst arbejde. Serven er blevet meget bedre, og det er baghånden også. Efter således at have overstået undskyldningerne, må jeg hellere indrømme, at Thomas og jeg tabte knebent til en mix-double.

Jeg havde egentlig tænkt at holde pause fredag, men Grazvydas og Ruta udfordrede til endnu en double. Det skulle egentligt have været imod Lars og mig, men Lars kunne ikke spille senere end kl. 19, så han havde kun tid til at vinde 8-0 over Ruta i en single. Belært af torsdagens erfaring måtte jeg finde en god makker og helst en pige for at gøre odds nogenlunde lige. Heldigvis trådte Celine til med kort varsel, og vi vandt med 6-3, 6-3, hvorefter Graz med vanlig finesse bekendtgjorde i omklædningsrummet, at vi ville have fået bank, hvis Lars havde været med i stedet for Celine. Celine spillede som altid blændende, men det er nu alligevel noget af en melding, når Lars lige har vundet 8-0 over Ruta. Nu er Lars og jeg nok nødt til at banke Graz og Ruta i endnu en double en af dagene J.

I dag, lørdag, blev det til tre timers double. Dagens højdepunkt var Lyhne-double i Anneberghallen. Pouls søn, Anders, var med på afbud, og den knægt kan dæleme spille tennis. Det var to meget lige sæt med Poul og mig på den ene side og Anders og Conny på den anden. Hvis man kan svede, så det drypper fra panden i en double i den nedfrosne Anneberghal, så har det været en god kamp.

Dagens anden omgang var en fin herredouble med Michael Hansen, Jesper Gunvald og Oliver Gunvald i Nørresundby. De gamle vandt to sæt over de unge, og derefter vandt Michael og Jesper et tæt sæt over Oliver og mig. Min serv faldt lidt sammen til slut, men jeg kan mærke, at den er på rette vej efter en periodisk nedtur

Pyha, det tog lang tid at komme frem til anatomien. Jeg kunnet genoptage karrieren på fuldt styrke, fordi jeg har fået styr på min ankelskade. Gennembruddet kom tirsdag, hvor jeg fik ondt efter single mod Lars, men ikke mere, end at jeg kunne mærke, hvor smerten kom fra. Det var helt tydeligt fra det ligament, som går rundt om fodleddet og holder sammen på senerne fra musklerne tibialis anterior, tibialis posterior og peroneus. Det hedder retincaulum og er vist med blåt på billedet herunder.

Retincaulum
Heldigvis er placeringen sådan, at det er meget let at aflaste ligamentet med noget sportstape viklet om foden ovenpå ligamentet. I så fald overtager tapen den bærende funktion, og ledbåndet kan slappe af. Det virker fantastisk, og der er ingen smerte hverken under eller efter kampen. At finde årsagen til et problem er ofte den halve løsning.
Skriv et svar

