Dødszonen

Jeg har rasende travlt på arbejde for tiden, og det går lidt ud over tenniskarrieren. Men mandag blev det til veterantennis i AØT (www.aøt.dk), og tirsdag til en kamp mod Lars i Nørresundby. Fælles for de to kampe var, at min nye håndledsskinne begynder at gøre sin virkning. Det gør ikke ondt at slå til bolden, og det betyder, at jeg er ved at få mere fart i mine slag igen. Skinnen gør håndleddet stift, og det går lidt ud over min fart og kræver mere bevægelse på fødderne, men det kan formodentlig læres.

Mit spil er underligt på den måde, at jeg har to sikre områder med acceptabel fejlprocent. Det ene område er med ret bløde slag, som kan fungere mod mindre gode spillere, men som ingen steder holder mod bedre spillere. Mod Lars duer det ikke, fordi han er bedre til at skubbe, end jeg er. Jeg kan kun vinde over ham ved at slå igennem ham. Imellem de to områder ligger der en dødszone, hvor jeg hverken slår hårdt eller spiller sikkert.

Så dagsordenen for tirsdagens kamp var at komme forbi dødszonen og ind i det område, hvor jeg kan vinde over Lars. Det har jeg prøvet før, og det kræver en investering, som nogle gange betaler sig tilbage, og nogle gange ikke.

Det gik planmæssigt på den måde, at Lars straks brød min serv, mens jeg var på vej gennem dødszonen. Men jeg blev ved med at slå igennem, og pludseligt kunne jeg slå frit og fortsatte til sætsejr på 6-3. Den lille pause mellem første og andet sæt var nok til at bringe mig ud af den gode zone igen, og jeg måtte kæmpe for at komme tilbage, hvilket første til nederlag på 0-6 (!) i andet sæt.

Men jeg insisterede på at spille aggressivt, og i starten af 3. sæt kom jeg igen i den rigtige zone og vandt ret let tredje sæt med 6-2.

Det var alt sammen meget lærerigt. Nu ved jeg, at jeg kan komme i den gode zone, hvis jeg er skadesfri, men det er stadig et problem at komme derop, og jeg kan nemt tabe kampe på vejen gennem dødszonen, når jeg spiller mod sikre spillere som f.eks. Emil Jankowski eller Henrik Kristensen. Nu skal jeg bare finde ud af, hvordan jeg enten bliver bedre til at spille i dødszonen eller kommer hurtigt og sikkert igennem den og ud på den anden side.

Jeg vover en opdatering af formkurven.

formkurve

Skriv et svar

