Grundlovsdag – 5. juni 2013.

I dag var Grundlovsdag, og det blev til en hel del tennis på sådan en fridag. Aftenen i forvejen havde jeg, som beskrevet nedenfor, spillet tre hårde sæt mod Lars, og her til formiddag havde jeg så en Liga Pouf-kamp organiseret mod Rune Eberhardt, som er endnu en af de unge himmelstormere fra byens tennisliv. Rune er 15, så han er jævnaldrende med min egen søn og lidt ældre end f.eks. Oliver og Emil. Det er lige omkring den alder, at en gammel knark som mig må opgive at holde trit, hvis de unge gør en indsats for at blive bedre – og det gør alle de førnævnte.

Kampen var sat til Hasserisparken, fordi alle baner på Kastetvej var optagede af en turnering, og vi havde besluttet at afprøve den nye bane 3, som er af kunstgrus. Underlaget skulle have de samme egenskaber som almindeligt grus, idet man kan glide på det, og det er relativt langsomt, men det har ikke grusbanernes problemer: Regn danner ingen pytter, og banen skulle ikke blive ødelagt af frost, så den forlænger sæsonen betydeligt.

Vi fandt ret hurtigt ud af, at banen er mere grusbane end grusbanerne er. Den er simpelthen den langsomste bane, jeg nogensinde har spillet på, og begge spillere havde meget svært ved at slå vindere. Det meget lodrette opspring af bolden gjorde det også svært for os at få topspind nok til at holde bolden indenfor linjerne. Jeg førte med 4-1, men jeg må modstræbende indrømme, at unge Rune tog mig på konditionen. Det er meget længe siden, at det er sket for mig. De lange dueller og den store kraft, som jeg var nødt til at lægge i hvert slag, tappede mig for energi, og Rune halede langsomt men sikkert ind på mig og vandt med 8-6.

Det var en langt kamp, men vi havde lidt tid tilbage og gik op på en af de almindelige grusbaner for at spille et sæt til 6. Spillets kvalitet forbedrede sig øjeblikkeligt på den rigtige grusbane. Der kom langt mere tempo i spillet, og det var lige indtil 3-3, hvor mine kræfter for alvor slap op, og Rune rykkede til 6-3.

Jeg var kommet til yderligere at aftale en single mod Poul Lyhne i AØT om eftermiddagen. Poul er min faste double-makker i AØT. Han spiller meget utraditionelt med verdens fladeste slag, som er hammerhårde. Jeg vandt dog ret hurtigt første med 6-1 og var foran 5-0 i andet, da min Babolat Pure Drive sprang. Jeg har naturligvis to ens, men den anden sprang i forgårs, så jeg var lidt på spanden; min alternative Wilson-ketsjer slår ikke nær så hårdt. Jeg vandt andet sæt med 6-1, men måtte opgive trøstesættet med 5-7. Så var der gået 4½ time med tennis.

Dagens sidste to tennistimer gik med at få organiseret hold for Nørresundby til næste uges holdkampe samt et møde i hovedbestyrelsen. Vi skal have organiseret en slags generalforsamling i tennisafdelingen, så vi kan få valgt et nyt tennisudvalg. Historien for mit vedkommende er, at jeg blev valgt ind i tennisudvalget, fordi ingen andre ville, og jeg blev af vores daværende formand udnævnt til hovedbestyrelsen, uden jeg vidste noget om det. I skrivende stund er det blevet dagen efter Grundlovsdag, altså den 6. juni. Og jeg har tænkt over sagen siden i går. Konklusionen er, at jeg ikke er kandidat til hverken tennisudvalg eller hovedbestyrelse, når det nye valg skal foregå. Jeg hænger gerne i med noget praktisk arbejde for klubben, men nogle andre må tage tørnen i ledelsen.

Formkurven? Den er vist stabil, hvis strengene bare vil holde.

formkurve

Skriv et svar

