Fire er mere end tre – lørdag d. 22. juni 2013.

Når man vil forbedre sit tennisspil, kan man arbejde på at serve bedre, slå hårdere, få mere præcision, mere spin og så videre. Alt dette er svært, og når man har passeret 50 og ved lidt om, hvordan styrken udvikler sig med alderen, så kan man jo godt se, at alle disse bestræbelser har en naturlig begrænsning. Jeg kommer nok aldrig til at serve 200 km/t.

I den situation kan det være godt at få nogle bank af en spiller, som bare spiller klogt. Styrke og teknik er naturligt begrænsede, men klogskab? Den kan vi godt køre på lidt endnu.

Forårsdelen af turneringen er for alle ATS-hold afsluttet, og i den anledning havde holdkoordinator Jesper Engelund indkaldt til placeringskampe, hvor et forstærket hold fra serie 4, som jeg spillede på, var oppe mod vore spillere fra serie 3. Det hele var organiseret som en normal holdkamp med en single og en double til hver spiller.

Her var det så, at jeg fik bank af Jørn, som er en gammel ATK-spiller hjemvendt i denne sæson. Jeg tabte mit første serveparti men brød straks efter tilbage til 1-1 og tænkte, at det nok skulle gå, hvis jeg kunne få mit spil til at hænge sammen. Jørn spiller uspektakulært og er bestemt følsom overfor gode server og hårde returneringer. Men uden at være defensiv på nogen måde, lægger han bolde tilbage med god margin til linjerne og uden at satse på at slå hårdt, hvis det ikke er nødvendigt. Alligevel vælger han placeringen af boldene på en sådan måde, at man hele tiden er en lille smule bagefter. Det er helt enkelt super-klogt spil, og, du godeste, hvor kunne jeg lære meget af det. Jeg fik kun det ene parti i første sæt. I andet sæt kom jeg lidt bedre med. Sådan er det jo altid med mit spil, og specielt i sådan et rædsomt blæsevejr, som vi havde i dag. 3-6 tabte jeg stille og roligt andet sæt med.

Det gjorde ikke så meget, for der var interessante resultater i de to andre singler. Oliver Gunvald, som er i hastig fremgang, vandt en tæt kamp over Jon fra serie 3, og Jan-Otto vandt en ligeledes tæt kamp over Olivers far, Jesper Gunvald. Her var det interessante, at Jesper i en meget fremskreden alder stadig kan spille helt lige op med Jan-Otto, som er halvt så gammel og i sidste sæson afløser på klubbens førstehold. Vores forstærkning, Jesper Engelund, vandt som forventet over Mads Brix fra serie 3, men det tæller ikke helt, for Jesper er normalt holdkaptajn for vores hold i serie 2.

Inden doublerne var serie 4 foran med 3-1 i kampe mod serie 3. I den ene double lykkedes det Oliver og undertegnede at trække en tæt kamp hjem med 10-8 i den afgørende match tiebreak. Den anden double var også i tre sæt, men serie 3 med Mads og Jørn trak det længste strå mod Michael Hansen og Jan-Otto. Summa summarum: Serie 4 vinder med 4-2 over serie 3. Den slags er jo herligt, selvom vi fik lidt hjælp af Jesper Engelund og Michael Hansen.

Med Jespers sædvanlige energi og sans for at skabe fælles oplevelser var der også tænkt på fælles grill-frokost og hygge efter kampen. Det var super-godt, og jeg glemte som sædvanlig at tage et billede af begivenheden.

Formkurven? Den får et lille dyk, for jeg spillede skidt. Tidlig morgenkamp, blæsevejr og regntunge baner er ikke min livret.

formkurve

Skriv et svar

