Solskin over AØT – Lørdag d. 6. juli 2013.

Nå, vi skal jo til det: Kampen mod Hans Jørgen Amstrup. Lad mig sige det på den måde, at solen skinnede fra en skyfri himmel, og kassereren blev ikke ramt af noget lyn, hverken fra himmelen eller fra min ketsjer. Faktisk stod han ret stabilt på sin egen side af nettet og servede mig ud af banen. Resultatet blev 60 62, så jeg undgik ikke æg i singularis.

Lad os alle analysere: HJA spiller på alle områder bedre end mig. Han server helt urimeligt godt, men han er også teknisk og styrkemæssigt klart bedre. Første sæt og det halve af andet sæt gik for mig med at vænne mig til det væsentligt højere tempo. Det kan jeg sådan set godt håndtere – efter lidt tilvænning. HJA slår bare hårdere end mine normale modstandere, og det tager lidt tid at blive vant til det. Men jeg kan godt håndtere det , for det er regulære slag med dejligt topspin. Han vandt de første ni partier, før jeg kom en smule med og han måske faldt lidt i kadence.

Så er der noget med fejlprocenten. Min er klart højere, men måske mest fordi jeg hele tiden er presset af tempoet, så det kan godt blive bedre, hvis jeg vænner mig til at flytte mig hurtigere. Det ved jeg, at jeg kan, hvis jeg får kampe mod de rigtige modstandere.
Med hensyn til teknikken er det nok sværere. Selv når jeg får HJA spillet ud i nogle yderstillinger, hvor bolden mod mine normale modstandere vil være vundet, får HJA sendt en kvalitetsbold tilbage, sædvanligvis som en slice af en eller anden form. Når det samme sker for mig, slår jeg bolden ud eller i nettet.

Konklusion: Jeg er startet med tennis for sent til nogensinde at nå samme niveau som HJA. Hvis jeg spillede flere kampe mod HJA, tror jeg, at jeg vill ende på to partier i gennemsnit i et sæt.

Jeg kan klart forbedre mig ved at spille mod folk, som er bedre end mig. Nu kan man ikke forlange, at væsentligt bedre spillere skal døje med tilfældige motionister som mig, så jeg må prøve at trække mig opad mod folk på mit eget niveau. Erfaringen har overbevist mig om, at det er den rigtige strategi på længere sigt at gå efter at presse tempo op, selvom det koster nogle sejre i kampe, som jeg godt kunne vinde. Så jeg vil blive ved at med forsøge at vinde på at være aggressiv mod spillere, hvor det formodentlig betaler sig bedre at være lidt tilbageholdende.

Der er ingen formkurve i dag. Det er umuligt at måle mit niveau med nogen form for sikkerhed mod HJA. I morgen skal jeg spille mod Lars Thomsen, mandag mod Jon og onsdag mod Lars Skov. De ligger alle omkring mit niveau, og så kommer der formkurve igen.

 

Skriv et svar

