Spillerprofilen – Tirsdag d. 10. juli 2013.

Jeg gider ikke skrive ret meget om det frygtelige blæsevejr, som helt ødelagde dagens tennis. I stedet vil jeg skrive om et emne, som har ventet nogle uger på at finde plads i bloggen: Min homie fra Aalborg Tennisklub, Jakob Frandsen, har en fin forbundstræneruddannelse og bruger den til at glæde sine venner med gode råd og venlige tips af både teknisk og taktisk karakter. Sidste sæson hjælp hans coaching mig med at afværge et truende nederlag i en holdkamp i single, så Jakob er direkte ansvarlig for min endnu ubesejrede status i JTUs holdturnering.

Jakob er god til at skrive, og han kan på grundlag af observationer udarbejde en spillerprofil, som karakteriserer en given spiller og giver gode råd til udviklingsområder. Det er en super-god hjælp, hvis man som mig er relativt ny og stadig har mulighed for at trække udviklingen i forskellige retninger. For mit vedkommende kan Jakobs observationer opdeles på følgende måde:

Det gode:

  • En god fysik og grundform.
  • Gode grundslag med både forhånd og baghånd med meget topspin.
  • God indstilling til konstant forbedring.

Det mindre gode

  • For stive ben, for lidt benarbejde og for dårlig fuldkropskoordination.
  • For meget stegepande og for lidt spin i serven.
  • For dårlig til at passe på mig selv, dvs. jeg spiller nogle gange mere, end kroppen kan holde til.

Jeg er enig med Jakob i det meste. Mit benarbejde er helt sikkert et område med stort potentiale for forbedring. Nogle gange har jeg en dag, hvor benene føles rigtig friske, og så kan jeg helt klart føle, at jeg kommer hurtigere og bedre i position til slagene og spiller langt bedre.

Med hensyn til serven er jeg ikke helt sikker, og det er der en biomekanisk forklaring på. Der er en begrænset hastighed, som jeg magter at tilføre ketsjerhovedet, og denne hastighed kan veksles til en selvvalgt kombination af fart og spin i bolden. Uden at gå i detaljer, virker det sådan, at man kan have meget fart eller meget spin men ikke begge dele på én gang. Spin har nogle fordele, som gør serven bedre, og en af dem er bedre højde over nettet (ved topspin). Fart har naturligvis den fordel, at den tager tid fra modstanderen. I mit tilfælde er jeg ret høj, og derfor mener jeg, at jeg bør kunne få tilstrækkelig afstand til nettet ved at ramme bolden højt oppe. Det betyder, at hastigheden af mit ketsjerhoved måske er bedre brugt til at skabe fart i bolden.

Fungerer det? Ja, det gør det faktisk for det meste, og serven er bestemt ikke mit dårligste slag. Når jeg ellers er frisk rent fysisk, vinder jeg mange point på min serv. Her til aften var der servetræning i ATK, og vores træner, René, havde nogle tips til simple ændringer, som jeg tror jeg ret nemt kan indarbejde.

Jeg har generelt svært ved at koncentrere mig om mere end én ting ad gangen, og i den kommende tid vil det blive benarbejde. Jeg tror, at det største potentiale ligger dér.

 

Skriv et svar

