Tankens kraft – Søndag d. 25. august 2013

Når folk ældes, bliver de dårligere til at bevæge sig, og det kan der være mange årsager til: smerte i leddene, svigtende muskelstyrke, skøre knogler, forringet balance osv. I de seneste år har endnu en forklaring på fænomenet vundet indpas, og den kræver lige en smule forklaring:

Bevægelser skabes af muskler, som trækker sig sammen. Sammentrækningen i muskelen er en elektrokemisk proces, som styres af et elektrisk signal fra centralnervesystemet. Man kan måle disse signaler ved hjælp af en teknik kaldet elektromyografi, og studiet af disse signaler er et stort forskningsområde. Herfra vides, at muskelsammentrækningen styres både af signalets styrke og af dets frekvens. Der er nemlig populært sagt tale om vekselstrøm, som svinger hastigt mellem positive og negative værdier. Det er ikke strømmen, der leverer energi til muskelen, men den styrer kontraktionen. Ingen strøm, ingen muskelsammentrækning.

Den nye forklaring på alderdomssvækkelse går på, at man ikke kun mister styrke, fordi muskelen selv bliver svagere, men også fordi den modtager mindre strøm fra centralnervesystemet. Det giver god mening, for alle systemer inklusive vores evne til at sende stærke nervesignaler til musklerne kan svækkes med alderen. Derfor kan det være vigtigt at træne ikke bare sine muskler men også sit centralnervesystem.

Hvad har det så med tennis at gøre? Jo, udover at styrke er vigtigt for tennisspillere, kan man føre ideen om de svækkede systemer på alle niveauer videre også til det mere mentale. Alle tennisspillere ved, at koncentration om opgaven er alfa og omega. Hvis man ikke koncentrerer sig, kan man simpelthen ikke udføre de svære slag. Jeg har spillet meget mindre denne sæson, end jeg plejer, og jeg er kommet ud af træning. I den forløbne uge slog det mig, at måske er en del af min manglende træning i virkeligheden en manglende evne til at fokusere.

I onsdags spillede jeg kamp i veteran A og fik desværre ødelagt min single-statistik med et nederlag til Michael Brix Blensner fra ATK. Første nederlag i veteranturneringen i to år! Det var en underlig kamp, for jeg følte mig egentligt godt med og var ofte foran i partierne, men jeg tabte alligevel kæmpestort. 36 16 blev det vist. Hele kampen følte jeg, at jeg ikke var i stand til at fokusere på de vigtige tidspunkter.

Lørdag var der så oprykningskamp i serie 4, hvor min single ville blive afgørende, og jeg startede med at komme bagud med 05 i første sæt. Men til forskel fra onsdagens kamp blev jeg ved med at fokusere og vidste, at mit spil ville komme, når jeg var blevet ordentlig varm. Fra 05 vandt jeg 8 partier i træk og dermed første sæt med 75. I andet sæt fortsatte jeg med små udfald med at fokusere, og vandt 63. Vores hold vandt med 42 i kampe, så oprykningen er sikret, og klubben har et hold mere i serie 3 næste år på grund af tankens kraft, kan man næsten sige.

I dagens hyggedouble, hvor Jesper Gunvald og jeg spillede mod Calvin Le og Leif Carlsen, startede jeg med at spille forfærdeligt og var skyld i vores forsmædelige nederlag i to hurtige sæt. Men i revanchekampen fik jeg pludselig styr på min koncentration og begyndte at spille meget bedre, og vi vandt med 61 61 mod det samme par, som vi lige havde tabt stort til.

Hvad er så pointen med alt dette? Jo, sportspsykologer arbejder jo med tennisspillere og andre sportsfolk, som skal kunne fokusere. Min pointe er, at fokusering ligesom centralnervesystemets evne til at sende strøm til musklerne, skal trænes; det er ikke bare noget, som man kan lære én gang for alle. Og som al anden træning er det hårdt og besværligt. Hvis man ikke forsøger at koncentrere sig til træning og hyggekampe, så mister man muligheden for at træne og vedligeholde sin evne til at fokusere. Og når man er kommet ud af form, er det måske fordi, man også er blevet dårligere til at fokusere.

Skriv et svar

