At holde kadencen – lørdag d. 31. august 2013.

Lidt i modstrid med mine resultater synes jeg, at det går godt. Jeg er virkelig kommet op i tempo, og utallige henstillinger fra velmenende trænere om at kaste bolden længere frem i serven er ved at give pote. Jeg server bedre, end jeg kan huske at have gjort før. Serven er betydeligt hårdere, fordi ketsjeren får mere længde at accelerere på, og jeg slår alligevel mindre i nettet, end jeg plejer.

Onsdag skulle formen stå sin prøve mod Leif Carlsen. Jeg ved, at han er ærekær nok til at føle sig lidt fornærmet, hvis jeg skriver, at jeg forventer at vinde over ham. Det kan han egentlig også godt tillade sig, for det sker stadig med jævne mellemrum, at jeg taber til ham. Leif slår meget præcist til bolden og har en fin næse for at lægge vanskelige bolde til sin modstander. Men journalisten er også i god foderstand, og han er følsom overfor at blive flyttet rundt på banen. Leif er med andre ord en perfekt lakmusprøve for min formkurve. Den blev klart godkendt med 62, 61, 76 i mit favør.

Men resultatet viser også, at jeg fysisk har lidt svært ved at holde kadencen. Når jeg teknisk set server og slår godt, bliver tempoet også højere, og det kræver mere af fysikken. I tredje sæt ville jeg eksperimentere en smule med spin i serven. Det gik ikke godt, og da jeg skulle finde tilbage til udgangspunktet, var førsteserven pludseligt væk, og tredje sæt måtte trækkes hjem på lutter andenserver og med en hel del dobbeltfejl. Jeg tror, det var fordi armen var blevet tung af de mange, hårde slag.

Lørdag havde jeg endelig fået chancen for igen at spille mod Thomas Szulevicz. Thomas er for nyligt blevet fader til sit tredje barn, så han har ikke været så nem at få en aftale med. Vi spiller normalt meget lige kampe, men han har haft en smule overtag det seneste halve års tid, og jeg var ret ivrig efter at se, om min form kunne ændre på den statistik.

Thomas startede med at bryde min serv i første sæt og det blev afgørende i et 64-resultat med Thomas som vinder. Men hertil skal siges, at Thomas var skarpere, end jeg nogensinde har set ham. Kickserver, som hoppede langt over hovedet på mig, den kæmpestore forhånd og lynhurtigt fodarbejde. Specielt forhånden er interessant, fordi den har kvalitet langt udover de lave serier, hvor vi begge spiller. Den kommer med høj fart og masser af spin, og hans træf på bolden ligner noget fra en langt højere række. Jeg har bemærket, at rigtigt gode spillere kan ramme bolden på en sådan måde, at ketsjeren har dejligt lang kontakttid til at accelerere bolden i både fart og spin. Jeg spillede rigtigt godt, men Thomas var bare en lille tand skarpere.

Så skete der to ting, som ødelagde de næste to sæt. Det blæste op til årets første efterårsstorm, og forholdene blev meget vanskelige og meget tilfældige i Nordre Skansevejs uberegnelige kastevinde. Thomas havde både held og dygtighed og vandt seks partier i træk. En del netrullere, linjenedslag og mirakelreturneringer gik hans vej i det sæt, men han slog også guddommeligt til bolden. Så spillede vi et tredje sæt, og pludseligt var situationen modsat. Mine bolde gik ind, og Thomas’ sneg sig få centimeter udenfor linjerne, og jeg kom foran med 50. På dette tidspunkt indtraf den næste tilfældighed. Solen brød frem bag ved regnskyerne og lyste gennem bøgetræerne, som blev rykket fra side til side af den kraftige vind. Det gav stroboskoplys på banen, hvor bolden så ud til at bevæge sig i ryk fra den ene lysplet til den næste. Her kom mine gamle øjne helt til kort, og jeg kunne dårligt se bolden og slet ikke ramme den. Thomas vandt de næste syv partier, og jeg havde tabt tre sæt i træk og endnu en gang mistet kadence.

Men det skal ikke forklejne, at jeg egentlig er ret godt tilfreds med formen. Vi kommer ikke over 100%, fordi jeg trods alt tabte klart til Thomas. Men der er klare tegn på, at noget har forbedret sig, specielt serven.

formkurve

Skriv et svar

