Vind og vægt – Søndag d. 8. september 2013.

Peder Lisberg og jeg havde sat hinanden stævne i formiddag i AØT for at slå lidt og snakke sæsonafslutning af Liga Pouf. Peders tennis er sådan indrettet, at han kan en hel masse og har et meget højt topniveau. For nylig var han med på divisionsholdet i oprykningskampen, og det har han sagtens niveau til, hvis han kan spille op til sit bedste. Men han har også kæmpet længe med en tendens til at lave dumme fejl, som han slet ikke burde komme i nærheden af med hans gode teknik. Derfor plejer jeg at kunne rage et par partier eller tre, hvis det går godt, til mig i et sæt mod ham.

Sådan skulle det slet ikke gå i dag. Peder servede og slog næsten uden fejl, og så kan jeg ikke stå imod trykket. Jeg spillede faktisk udmærket, men tabte to Liga Pouf-kampe med 0-8 og 1-8. Ikke desto mindre er det formidabelt at spille mod nogen, som slår så hårdt. Man får virkelig presset sit tempo op. Peder overtager førstepladsen i Liga Pouf.

Peder har eksperimenteret med ekstra vægt på sin Babolat Pure Drive, som også er min foretrukne ketsjer. Om det er årsagen til hans forbedrede spil, ved jeg ikke, men pudsigt nok har jeg også lige fået skaffet mig noget bly-tape. Samtidigt har jeg skiftet streng på den ene af mine to Pure Drive-ketsjere. Min rulle med 200 m billig streng fra Tyger er ved at slippe op, og jeg har i stedet fået en vareprøve af Peder på en ny streng, der ligner den gamle rent kosmetisk, men elastisk set er helt anderledes. Det mærkes tydeligt, når man strenger op. Jeg har spillet en uges tid med den nye streng, og den føles langt bedre end strengen fra Tyger; den har væsentlig mere fart. Men mod slutningen af kampen mod Peder sprang denne streng, og jeg var henvist til den anden Babolat med den gamle streng. Nu var det tydeligt at mærke, at den er sløvere.

Kl. 14 skulle jeg så spille mod Peter Gunvald i ATK. Da den gode Babolat var sprunget, forsynede jeg min Tyger-opstrengede Wilson med noget ekstra vægt. Det var bestemt ingen succes. På trods af den ekstra vægt fik jeg ingen fart og endnu mindre spin. Om der skal mere vægt til eller andre strenge, ved jeg ikke, men noget tyder på, at strengene er vigtigere end vægten.

Jeg skiftede tilbage til min Babolat, men det kunne ikke forhindre et forsmædeligt nederlag på 1-6 i første sæt. I ATK er der meget lidt læ, og det stormede kraftigt til stor skade for spillets kvalitet. Peter var med sit lidt mere konservative spil meget bedre til at administrere vinden. Efter det første sæt opgav jeg stort set at gå efter nogen form for vinderslag, og det hjalp betydeligt, så jeg fik 46 og 46 i de næste to sæt i en særdeles uskøn kamp. Vi sluttede dagen med en double, hvor Peter og Jesper Gunvald vandt en tæt tre-sætter mod Oliver Gunvald og undertegnede.

Det blev til ca. 5 timers tennis i alt, og hvis tennis regner væk i morgen, gør det ikke så meget.

 

Skriv et svar

