Big Bang, strengteori 2 – tirsdag d. 17. september 2013.

I dag ankom endeligt mine nye strenge, og faste læsere vil vide, at det var på tide. Pro’s Pro Torpedo var meget tæt på at drive mig til vanvid. Heldigvis holdt den kun til ca. 4 timers spil og brød netop ved matchbolden i går. På billedet ses bruddet, og man kan se, at der er gnavet godt ind i strengene også i de nærliggende kryds. Torpedo har næsten alle dårlige egenskaber på en gang.

Torpedo

 

I dag forsøger jeg en forklaring på det rent spillemæssige. Kald mig bare materialespiller, men i det mindste støttes jeg af nogle af fagets koryfæer. Start gerne med at se denne video med Jim McLennan:

Jeg er ikke enig med Jim med hensyn til slapheden af strengene, men jeg er bestemt enig, når det gælder udviklingen af strenge generelt, og vigtigheden af, at de holder deres position. Og jeg har noget eksperimentelt data at have det i. Det kommer senere. Først lidt baggrund:

Når man slår med spin – og det gør alle tennisspillere over absolut begynderniveau – så skal bolden ramme ketsjeren under en vis vinkel, og det giver træk i strengene både vinkelret på ketsjerfladen og parallelt med ketsjerfladen. Det er sidstnævnte, der giver spin, og i det følgende kalder vi det for ”tangentialkraft”.

Når ketsjeren skal overføre tangentialkraft, så trækkes strengene sidelæns som Jim forklarer i ovenstående video. Efter strengene er trukket sidelæns, kan der ske ét af to: Enten kan strengene blive siddende i den skævttrukne stilling, eller også kan de smutte tilbage til deres udgangsposition som Jim forklarer, at moderne strenge gør. Hvis de bliver siddende, så har de spist noget af den energi, som spilleren tilfører slaget. Da denne energi vedrører den tangentielle kraft, går det primært ud over spin; man får mindre spin, end man regner med, og faktisk også mindre fart.

Hvis strengene smutter tilbage, inden bolden har sluppet ketsjeren, så bidrager de både til fart i bolden og specielt til spin. For at forstå dette, kan man se meget nøje på en video, som mine studerende i idrætsteknologi har optaget. Jeg har lagt den på Youtube, og man kan se den her:

Læg mærke til, at bolden deformerer strengene sidelæns, strengene slår tilbage, og bolden kommer ud fra ketsjeren med en masse spin. Gode strenge opfører sig på denne måde, og dårlige strenge som Pro’s Pro Torpedo bliver bare siddende. Hvis du oplever, at du hele tiden skal rette på dine strenge, så er det sikkert på tide at overveje en ny slags.

Jeg har købt to nye strenge, som jeg i dag satte i mine to identiske Babolat Pure Drive-ketsjere:
Luxilon – Big Banger Alu Power
MSV – Focus-HEX PLUS 1,25mm

Hvordan gik det så? Lad mig sige med det samme, at jeg rørte ikke strengene med fingrene hele aftenen, og da vi var færdige, sad de præcis samme sted, som da vi begyndte. Det er helt modsat oplevelsen med Torpedo, som var helt skæve efter det første slag.

Spillemæssigt var det helt forrygende. Jeg slog mindst 20% hårdere, og jeg fik masser af spin både i grundslag og serv, så jeg pludseligt kunne slå hårdt og alligevel holde bolden indenfor banen. Lars og jeg spillede to sæt, og jeg brugte Big Banger til det første og MSV til det andet. Resultatmæssigt er der ikke den store forskel: Begge er fremragende gode strenge. Big Banger er lidt mere behagelig, og MSV virker lidt mere sprød. Men det er små nuancer.

Jeg vandt i to sæt med 76(8) 64, så det var ikke nogen storsejr, men det var nok også lidt fordi jeg lod begejstringen løbe af med mig; jeg hamrede max til samtlige bolde. Det er ikke taktisk klogt, men det føltes så fedt. Jeg er en fedterøv, men nu varer det alligevel et stykke tid, før jeg køber billige strenge igen.

Der er ikke noget i vejen med formen. Med ordentlige strenge spiller det…

Formkurve

Skriv et svar

