Det hele begynder med serven – lørdag d. 4. januar 2013.

Overskriften er ubestrideligt sand; serven er spillets første slag, og man kommer ikke i gang uden. Men den er meget mere end det. Med en god serv vinder man for det meste halvdelen af en kamps partier, og man er svær at slå. Med en dårlig serv kommer man straks under angreb og i defensiven.

Fra et biomekanisk synspunkt er serven svær. Den er spillets hårdeste slag, og denne fart kan kun realiseres, hvis alle kroppens segmenter deltager i en kæde, som starter for neden og arbejder sig opad for til slut at ende i en stor hastighed af ketsjerhovedet. Det gør bevægelsen kompliceret, så meget kan gå galt. Samtidigt skal slaget være meget præcist. Hvis man server fladt, er vinduet, som man skal serve ned i, kun på ca. 2 grader, og det er ikke ret meget, kan man forsikre sig om ved at se på en vinkelmåler. Hvis retningen er mere end en grad over midten af vinduet, går serven ud, og hvis den er en grad under, går bolden i nettet. Der er ikke noget at sige til, at serven kan være en traumatisk oplevelse, og det er svært at forestille sig en god tennisspiller med en dårlig serv.

Jeg har også mine kampe med serven, og lige nu er mit problem, at der er meget langt fra top- til bundniveau. Når min serv er god, er den mit vigtigste våben, og når den er dårlig, er den min værste modstander. Begge situationer kan indtræffe i helt tilfældig rækkefølge i samme parti. Lad os se på den historiske udvikling.

For et par år (eller tre) siden havde jeg fornøjelsen af at få lidt serveinstruktion af en af Danmarks bedste trænere, Niels Rokkjær fra Randers. Det var sammen med en del andre halvdårlige motionister på en træningslejr i Tyrkiet, og Niels skulle på en times tid levere nogle råd, som vi alle kunne have gavn af. Niels er som sagt en dygtig træner, så han valgte at afkomplicere bevægelsen. Hans råd var, at hvis man ikke kan holde styr på hele kroppen, så kan man starte med den del, der er tættest på ketsjeren. Så kan motorisk udfordrede starte med at bevæge underarmen, og mere avancerede spillere kan tage overarm, skulder, overkrop, underkrop og ben med, så langt som man kan håndtere. Ideen er naturligvis, at man kan bygge på, efterhånden som man bliver bedre til det.

I de efterfølgende par år blev min serv gradvist mere sikker og hårdere, men jeg bruger ikke benene ret meget og er helt bevidst om denne omstændighed. Så fik jeg to råd, som begge var meget interessante. Det første råd var fra Peder Lisberg, som havde observeret, at min andenserv ikke var mere sikker end førsteserven. Det havde han helt ret i, og det skyldes, at andenserven på det tidspunkt blot var en blødere version af førsteserven, som jeg ikke var ret god til at dosere. Peders logiske konklusion var, at så kunne jeg jo ligeså godt serve to førsteserver, og det er ikke noget dårligt råd. Hvis man f.eks. får 70% af førsteserverne ind, så vil to førsteserver give en sikkerhed på 91% og dermed dobbeltfejl på 9% af serverne. Det er acceptabelt, når de 91%, som går ind, er førsteserver og dermed giver en spillemæssig fordel. Bemærk dog, at det er en kurve, som hurtigt knækker. Hvis serven ikke kører, og man f.eks. kun får 40% førsteserver ind, så vil man med denne strategi få dobbeltfejl på 36% af sine server, og det vil være helt uacceptabelt.

Det andet råd var fra Jakob Frandsen, som havde ulejlighed med at observere mig og udarbejde en spillerprofil. Hans ligeledes korrekte konklusion var, at min serv var meget lige på og stegepande-agtig, og han vil anbefale mere spin. Hvis man kan sætte topspin i sin serv, så bliver det vindue, som man skal ramme, meget større, og serven bliver mere sikker. Samtidigt giver spinnet modstanderen problemer, fordi det påvirker boldens bane og opspring. Spin i serven er med andre ord en rigtig god idé.

Spin i serven kræver, at man slår opad på bolden. Det er jeg som biomekaniker pinligt klar over, og jeg er også klar over, at dette kun kan realiseres med albueekstension i slaget. Dét, og en forbevægelse, arbejdede jeg meget med og fik faktisk fremelsket en smule spin kombineret med endnu mere fart. Jeg kaldte det min kvarte kickserv, fordi der var lidt spin men ikke nok til at give højt opspring. Således opmuntret begyndte jeg at lege med en decideret andenserv, hvor jeg sætter en masse spin i bolden og ideelt set opnår større sikkerhed.

Den opadgående hastighed kan bl.a. realiseres med et hop, så dette var en god lejlighed til at forsøge at få benene med. Det beskrev jeg i et blog-indlæg for et stykke tid siden.

Spinnet fik jeg, for nu havde jeg jo fundet den nødvendige bevægelse. Farten fik jeg også; der kommer virkeligt tryk på, når man får benene med. Men sikkerheden udeblev totalt. Spin trækker jo ned i bolden, så den gik i nettet, hvis jeg ikke slog meget opad på den og virkeligt hamrede igennem, og hvis dette lykkedes, fik den ofte for meget højde og gik ud. Jeg kunne godt stå og serve mange gange og efterhånden få slaget stabiliseret, men jeg kunne ikke gennemføre det i en kamp i et mix mellem hårde førsteserver og andenserver med spin.

Og endnu værre var det, at forsøgene forstyrrede min førsteserv, som i skrivende stund er faldet helt fra hinanden. Hver femte eller sjette førsteserv går rent ind, men resten går i nettet eller ud – de fleste dog i nettet. Jeg kan dæleme ikke finde sikkerheden igen. I de seneste dage har jeg opdaget, at forsøgene på spin har fået mig til at stille mig mere med siden til, og at dette har reduceret min sikkerhed. Lige nu er status, at benene er droppet igen, og jeg stiller mig mere med front til serveretningen i et forsøg på at finde tilbage til noget stabilitet. Ingen af delene, ved jeg, er en del af en korrekt serv, så det er ikke vejen frem, men det er nødvendigt for at få stabiliteten tilbage. Det er med andre ord meget frustrerende.

 

Skriv et svar

