Det er svært at blive gammel

I dag er min 51 års fødselsdag. På en eller anden måde skal jeg i dagens blog få den omstændighed til at hænge sammen med udviklingen i min serv og stærke smerter i den højre hofte.

Rune Søltoft startede dagen med at spørge: ”Hvad så, Farmand, er det anderledes at være 51?”

Det kunne jeg sådan set afkræfte. Men dagens senere begivenheder viste, at alderen alligevel ikke helt lader sig negligere. Det vender jeg tilbage til. Først tager vi et lille tilbageblik:

For 1½ år siden i Tyrkiet fortalte en af Danmarks bedste trænere, Niels Rokkjær, mig noget, som gjorde et stort indtryk på mig. Det handlede om serv. Serven er spillets hårdeste slag, og det er muligvis også det mest komplicerede – i hvert fald hvis man skal gøre det som profferne. Det magter de færreste, og Niels’ gode pointe var, at man er nødt til at starte et sted, og ved serven er det logisk at arbejde sig nedefter. Man starter med at få arm og ketsjer til at bevæge sig rigtigt, og så kan man efterhånden arbejde sig nedad og perfektionere ved at få overkrop og ben med i bevægelsen. Jeg kender veteranspillere på ret højt niveau, som server hårdt og stabilt ved næsten kun at bruge armen, så det er ikke strengt nødvendigt at bruge kroppen, men det hjælper.

For nogle få måneder siden stod jeg ved en korsvej i forbindelse med serven, og Peder Lisberg hjalp mig med at vælge den rigtig retning, som imidlertid også betød en genstart af armens bevægelse. Jeg havde i lang tid kæmpet med håndledsproblemer, og Peders anvisninger løste helt dette problem. Imidlertid afløstes det ene problem af et andet: Nu begyndte jeg at få ondt i albuen, formodentlig fordi jeg lagde for meget af arbejdet i armen i stedet for at arbejde med et naturligt flow i bevægelsen. Jeg kunne enten vælge at skrue ned for mit ambitionsniveau med serven eller at forsøge at overføre noget af kraftskabelsen til andre dele af kroppen.

I nogle uger har jeg derfor eksperimenteret med at bruge ben og underkrop mere i serven med skiftende resultater: Nogle gange går det godt, men det kræver også en masse ekstra arbejde af store muskelgrupper, så nogle gange er jeg enten for doven eller for dårligt koordineret til at drage fordel af det. Men så forleden, da jeg spillede mod Lei Shuai, besluttede jeg at bruge det konsistent og kunne konstatere, at jeg servede langt bedre med ben-bevægelse end uden. Jeg tænkte at nu er der ingen vej tilbage. For eftertiden skal serven drives af benene.

Vi er endelig ved at nå frem til nutiden. I dag, på min 51 års fødselsdag, skulle jeg spille udendørs i det dejlige vejr mod Jesper Gunvald. Kunstgrusbanen i Hasserisparken er lidt speciel at spille på. Det må være verdens langsomste bane. Den suger al fart ud af bolden, og det er virkeligt svært at slå en vinder. Derfor er serven vigtig, og det kræver en virkelig hård serv at have en fordel i sit egen serveparti. Det passede ret godt med min nyfundne totalbevægelse.

Selvom jeg faktisk ikke servede ret godt, vandt jeg alligevel med 62 63 over Jesper, som jeg aldrig tidligere har besejret. Dermed er endnu et navn slettet at bucket-listen. Men desværre begyndte jeg at få stærke smerter i højre hofteled i løbet af andet sæt. Det virker som om det er tæt forbundet med benenes involvering i serven, hvor jeg primært skubber fra med det bageste, højre ben.  Så nu er mit skadeproblem flyttet fra håndled til albue og videre ned til hoften. Det er som tidligere antydet ikke nemt at blive gammel. Uanset hvad man gør, kommer alderen og skaber problemer. Lige nu ved jeg ikke, om jeg kommer til at holde en længere pause, men i hvert fald er Jesper Gunvald elimineret fra bucket-listen. Det er med andre ord ikke nogen dårlig fødselsdag.

Formkurven havner på 100%

Image

Skriv et svar

