Midsommerblues

Tiden flyver, og første halvdel af udesæsonen er såmænd allerede forbi. Nu drager folk på sommerferie, der sker ingenting i juli måned, og når vi begynder igen i august, er dagene allerede ved at blive korte og efterårsagtige. Jeg har åbenbart fået min midsommerblues.

Nå, men det har dæleme også været et travlt forår rent arbejdsmæssigt, så jeg trænger også til ferie, og jeg skal nok finde nogen at spille med i juli. Nu skal jeg lige en lille tur til en konference i Boston, og når jeg er hjemme igen om 1½ uge, skal der hygges, slappes og forhåbentlig spilles lidt tennis i sommerhuset i Blokhus.

Hvordan er foråret så gået? Det startede med den sædvanlige formnedgang på de bløde baner i starten af sæsonen. Det kom jeg nogenlunde hurtigt over, men til gengæld har der ikke set over hele foråret været den store fremgang at spore. Hvis vi graver dybt, kan jeg finde lidt forbedring i min baghåndsslice, som nærmest ikke eksisterede ved sæsonens begyndelse. Det er stadig ikke et sikkert slag, men det kommer måske med tiden.

Grundslagene er nærmest status quo, og det er sådan set ikke så godt, når det hele helst skal blive bedre. Der er topspin i både forhånd og baghånd, men jeg ville efterhånden gerne have lidt mere fart.

Serven er svingende. Jeg fik den lavet om i vintersæsonen med kompetent hjælp fra Peder Lisberg, og jeg kan finde bevægelsen frem til både første- og andenserv. Forskellen på de to bevægelser er ikke farten i ketsjerhovedet – den skal være stor både til første- og andenserv.  Forskellen ligger derimod i, at jeg ved andenserven veksler noget af farten til topspin, sådan at bolden går højere over nettet og alligevel lander længere inde i servefeltet – eller sådan burde det være.

Men som sædvanligt går det bedre med teori end med praksis. Realiseringen af en god serv kræver bevægelse af hele kroppen. Jeg kan godt, og resultatet bliver ofte godt, men nogle gange også noget skidt.  Projektet kræver så stor en energiudladning, at jeg næsten ikke orker, og især ikke senere hen i kampen.  Så ender det med, at det kun er armen, der gør arbejdet, og resultatet bliver derefter. Måske skal jeg bare sætte noget tid af til servetræning og få automatikken på plads med masser af gentagelser…

Vi slutter med formkurven. Det er som sagt ikke gået fremad på det overordnede plan. Således har jeg for nyligt måttet indkassere knebne nederlag til hårdtslående Thomas Szulevicz og en hæmningsløst skubbende Linh, så alt er ved det gamle. Jeg er lidt skuffet over, at mit niveau ikke har hævet sig til at kunne overkomme passivt spil af den type, som Linh falder tilbage på, når han er presset. Linh spiller sikkert og intelligent, og han er lynhurtig og svær at slå forbi, men det er alligevel deprimerende at tabe en kamp på ballonbolde til en spiller på halvanden meter. Der er endnu en ting, som jeg skal have forbedret.

Hov, og så har jeg også for første gang i 2½ sæson tabt en kamp i seniorturneringen. Det hænger nok sammen med, at modstanden sidste år i serie 3 var overkommelig, og i år i serie 2 er det blevet noget sværere. Holdet fra Fjerritslev, som vi mødte for nogle uger siden, var rigtigt godt, og første og anden single har efter min mening niveau til jyllandsserien.

God sommer til læserne, og tak for jeres interesse.

formkurve

Skriv et svar

