Totenschläger

– eller hvordan jeg endte med en ketsjer på 340 g.

Før jeg startede med at spille rigtig tennis, fik jeg ved en tilfældighed en rigtig fin ketsjer forærende. Det var en Babolat Pure Drive, som er en af de mest elskede ketsjere blandt elitespillere og har ry som noget af en fartmaskine. Da jeg så begyndte at spille, var det naturligvis med denne glimrende ketsjer. Som alle nybegyndere døjede jeg med teknikken i det svære spil.

En dag spillede jeg mod en god ven, Peter, som var noget bedre end mig. Efter han havde banket mig eftertrykkeligt i to hurtige sæt, sagde han: ”Du skulle prøve den her ketsjer. Den er god, og jeg har lige købt to på tilbud.” Det var en Head Extreme Elite.

Jeg lånte den ene af Peters Head-ketsjere, og så spillede vi et sæt mere, og pludselig var spillet ret lige. Ketsjeren gjorde en mægtig forskel. Jeg styrtede naturligvis ud og købte to ketsjere af samme type som Peters, og dem spillede jeg med et års tid. Nærmere undersøgelse viste, at den væsentligste forskel på min Pure Drive og de nye Head Extreme Elite var vægten; de nye ketsjere vejede kun 275 g mod Pure Drives 300 g. På det tidspunkt havde jeg dårlig teknik, sen forberedelse og et lille sving, så jeg kunne simpelthen ikke nå at accelerere den tunge Babolat op i fart og havde den ofte ikke i den rigtige position, når bolden kom. Det blev en smule lettere med Head, og en lille smule kan sommetider gøre en stor forskel i tennis.

HeadWilson
Head Extreme Elite og Wilson Fierce FX (de må have nogle lyrikere ansat til at finde på de latterlige navne)

Hvis let er godt, så må lettere være bedre. En dag fandt jeg en endnu lettere (269 g) Wilson på tilbud, og jeg slog til. Selvom den var lettere, viste den sig at give mere fart til mine slag, og jeg var godt tilfreds. Min teknik havde nu udviklet sig til det bedre, men det gav ikke umiddelbart mening, at den nye ketsjer slog hårdere, når den var lettere. Jeg studerede ivrigt de kryptiske tal trykt på rammen og kunne se, at den nye ketsjer, selvom den var lettere, havde balancepunktet tættere på hovedet, hvilket giver større inertimoment, som også kaldes svingvægt. Så på en måde var den alligevel tungere end den gamle.

En dag spillede jeg holdkamp mod en normalt svagere modstander. Det gik som planlagt, og jeg var langt foran, indtil strengen i min Wilson sprang. Jeg havde stadig min Head-ketsjer i tasken, men den var underligt utilfredsstillende og jeg vandt kun kampen med nød og næppe og følte, at jeg slet ingen kraft havde i slagene. Herefter blev Head-ketsjerne lagt permanent på hylden, og næste gang min Wilson sprang, fandt jeg den gamle Pure Drive frem.

Og hold da op for en oplevelse. Igen fik jeg meget mere fart. Min slagteknik havde nu udviklet sig yderligere og passede til den tungere Pure Drive. Jeg købte endnu en, og jeg har været svoren tilhænger af Pure Drive lige siden.

Men man skal jo være åben over for nye impulser. En anden af mine tennisvenner, den hurtige og elegante Calvin, kom en dag og fremviste en museumsgenstand af en Wilson-ketsjer, som han havde købt brugt. Den må have været fra 90’erne og havde et lillebitte hoved. Men dens væsentligste egenskab var, at den var tung – meget tung.

”Den skal jeg bruge til double,” sagde Calvin, ”for den er meget stabil til flugtninger.” Calvin er i øvrigt den bedste double-spiller, jeg kender, hvis man ser bort fra divisionsspillere og den slags overmennesker.

Jeg kunne ikke helt se pointen, for man skal jo reagere hurtigt oppe ved nettet, og hvad skal man så med en tung ketsjer. Men jeg prøvede den, og det var en interessant oplevelse. Vægten gav masser af fart og mere overraskende gav den også en masse spin i bolden.

At det sidste er en overraskelse kræver en yderligere forklaring. Strengenes trampolineffekt gør, at en tungere ketsjer med mindre hastighed godt kan give bolden større hastighed end en let ketsjer, der bevæger sig hurtigere. Det er impulsen (eller bevægelsesmængden), der betyder noget, og den er produktet af hastighed og masse, så større masse kan i denne forbindelse kompensere for mindre hastighed. Men det samme gælder ikke nødvendigvis med hensyn til spin. Der er nemlig uenighed om, hvorvidt der også findes trampolineffekt med hensyn til at give bolden spin. Hvis dette ikke er tilfældet, så vil man ikke kunne få mere spin, end man har fart i ketsjerhovedet. Hvis en tung ketsjer alt andet lige har mindre fart i ketsjerhovedet, så skulle man under disse omstændigheder også få mindre spin.

Det var bare ikke dét, jeg oplevede; jeg fik mere spin. Samtidig har nogle af mine studerende med højhastighedskamera vist, at der er trampolineffekt også for spin, og så giver det pludselig mere mening. Så kan ketsjerens vægt nemlig bidrage til både spin og fart.

Siden har jeg eksperimenteret lidt med at tilføre mine Babolat-ketsjere noget ekstra vægt med bly-tape, men jeg fik aldrig en samme fornemmelse ud af dem, som jeg fik fra Calvins Wilson. Der var altså ingen vej uden om at gå på markedet og investere i en ny ketsjer.

Wilson har flere modeller, som er tungere end 300 g, men jeg har specielt kig på den modelserie, der hedder Pro Staff. Disse minder lidt om Calvins gamle Wilson også på den måde, at de har ret små hoveder, typisk 90 kvadrattommer. Jeg er ingen tilhænger af små ketsjerhoveder, og det er en dyr aversion at have.

Sagen er nemlig, at Wilson har modificeret deres Pro Staff-serie med nye modeller efter råd fra selveste Roger Federer. His Fedness har eksperimenteret og fundet, at han spiller bedre med et hoved på 97 kvadrattommer. Og så er der som forbruger ingen vej uden om den nyeste model, som koster ca. 1500 kr.

Wilson
Wilson Pro Staff Roger Federer Signature

Heldigvis har jeg lige fået lidt penge tilbage fra SKAT efter et indtjeningsmæssigt skuffende år, så jeg besluttede at investere. Federer spiller med en kølle på 340 g. Det er en meget tung ketsjer, men den har balancepunkt tæt på håndtaget, så den alligevel lader sig svinge. Det er jo tydelig for enhver, at tenniskongen ikke har nogen problemer med det. Alligevel har Wilson udgivet en mere håndterlig version med reduceret vægt på 315 g, som sælger væsentligt mere ifølge de forskellige forhandlere.

Men nu er jeg jo lidt af en fedterøv, og jeg tænkte, at hvis jeg køber ketsjeren på 315 g og synes, at den er rigtig god, så vil jeg i al overskuelig fremtid martres af tanker om, at den ægte vare på 340 g sikkert havde været bedre. Med udsigten til søvnløse nætter og ondt i muldvarpeskindet, valgte jeg at iføre mig det ægte Federer-antræk og investere i en Wilson Pro Staff Roger Federer Signature.

Hvordan gik det så? Faktisk som forventet. Den slår hårdere, og frem for alt kan jeg få samme hastighed som før med mindre anstrengelse og derfor formodentligt med færre fejl. Den server også bedre, tror jeg. I hvert fald server den hårdt. Men den største fordel er, at den er virkelig stabil i flugtningerne. Jeg føler det naturligvis mest i double, når jeg flugter på stor afstand af nettet, men måske kan det betyde, at flugtninger også kan blive en større del af mit single-spil. Endelig er den bedre til at blokere. Hvis man er trængt af hårde, dybe slag og ikke har tid eller mulighed for at svinge ordentligt igennem, så er det vigtigt, at et dårligere slag stadig kan få bolden over på den anden side af nettet og tvinge modstanderen til et slag mere. I dag har jeg f.eks. vundet stort på grus over min ven Michael med jernfysik og gode slag, og det er ellers aldrig nemt. Den tunge ketsjer fungerer fint på grus, hvor jeg altid har en fornemmelse af at slå i en dyne i forhold til indendørs tennis.

Men det hele er ikke godt. Vægten kræver tilvænning, og den tungere ketsjer belaster især mit håndled mere end den gamle. Jeg har følt et par gange, at håndleddet var ved at blive overbelastet og har skiftet tilbage til den gamle ketsjer, som derefter føles meget let og faktisk rar, fordi det kræver så lidt anstrengelse af svinge den.

Lige nu tænker jeg, at jeg langsomt skal lade kroppen vokse sig stærk nok til at håndtere den tungere ketsjer ved at skifte mellem den gamle og den nye. I dette tidsrum virker den nye ketsjer mest som et træningsredskab, der gør min krop stærkere, men jeg regner med, at den efterhånden bliver mit standardvåben. Så må vi ses, om totenschlägeren slår min modstander eller mig selv ud.

Skriv et svar

