Grusform

Den er bestemt ved at komme. Hvert år tager det ca. to uger for mig at vænne mig til at spille på grus, mens jeg kan vænne mig til at spille indendørs i løbet af ½ time. Derfor holder jeg også helt op med at spille indendørs, når jeg først har sat mine ben på gruset om foråret.

20160421_135822Med hensyn til at vænne sig til grus, så hjælper det en del med en uge i Club Alibey i Tyrkiet (se billedet) sammen med resten af slænget fra Jyllands Tennis Union. Stedet er både paradisisk og udstyret med 62 grusbaner. Dertil kommer fantastisk selskab med en gruppe af herligt skøre tennisentusiaster. I løbet af 7 dage fik jeg spillet ca. 26 timers tennis, og det må jo hjælpe på et eller andet.

Det har i hvert fald hjulpet på min hofte, som var svært medtaget after indendørssæsonen, men rehabiliteres hurtigt på det mere glatte og eftergivende grus.

En uge efter hjemkomsten kan jeg konstatere, at grusformen har indfundet sig. Udover det banale med at vænne sig til opspringet, beror fremgangen på to ting.

  1. Min tohånds baghånd nærmer sig 100% af den gamle, enhånds baghånd i styrke. De to slag kan ikke præcist det samme, men jeg begynder at svinge den ubesværet og kan slå bolden alle steder hen på banen. Den sætter stadig ikke helt den samme energi i bolden som den gamle baghånd, men til gengæld giver den korte afvikling af slaget nogle andre fordele. Jeg er ret godt tilfreds og begynder at tvivle på, om jeg vil vende tilbage til at slå med een hånd.
  2. Mit valg af slag er blevet lidt mere monotont og lidt mere tålmodigt. Tålmodighed er jo en dyd på grus, det er vigtigt at bygge sine points op og vente med at tage chancen, til den er rigtig stor.

Med den nyfundne stabilitet er der basis for en opdatering af formkurven.

formkurve

Samtidigt benytter jeg lejligheden til at skifte metode til beregning af den udglattede kurve. Der er ved at være så mange punkter på kurven, at det ikke længere giver mening med en polynomisk tilpasning, så nu bruges i stedet et slags simpelt filter til beregning af den røde kurve.

God udendørs sæson til alle!

Skriv et svar

